De Blauwe Loper wordt een nieuwe fiets- en voetgangersverbinding tussen Blauwestad en Winschoten.

Winschoten en Blauwestad liggen op een steenworp afstand van elkaar, maar voor fietsers en voetgangers is er nu geen directe verbinding tussen beide kernen. Op dit moment worden de beide kernen gescheiden door de A7, het Oldambtmeer en het Winschoterdiep.

Het ontwerp.

De Blauwe Loper is een fiets- en voetgangersverbinding tussen Winschoten en Blauwestad met de volgende kenmerken:

  • Minimaal 3,5 meter breed + 800 meter lang
  • De brug bestaat eigenlijk uit vier bruggen
  • Duurzaam icoon
  • Herkenningspunt voor Blauwestad
  • Ontwerp past bij Blauwestad
  • Onderhoudsvriendelijk

Het ontwerp van de Blauwe loper voegt een bijzonder object toe aan het landschap van Blauwestad en Winschoten en vormt een bijzonder en iconografisch beeld, een lange lijn met 2 punten: meer dan een uitroepteken!

De lijn.

De Blauwe Loper is een lijn, een lange verheven route, opgespannen tussen de nu nog lege parkdelen van Blauwestad en de uitlopers van Winschoten. Die lijn is constant over de volle lengte met een houten dek als een uitgestrekte boardwalk over het land, het water en de kruisende A7 en het Winschoterdiep. De lijn kan over het grootste deel van het traject continu worden uitgevoerd met een basismaat van 7,5 meter HOH tussen de ondersteuningen. Die ondersteuningen onder de loper zijn sierlijk en lichtvoetig. Door de kruisvormige ondersteuningen ontstaat een mooi luchtig en transparant beeld onder de loper met een minimale touch met het landschap. Aan het Oostereinde of Noordereinde zal de brug een trapverbinding hebben zodat men vanaf daar ook met de fiets toegang heeft.

 

Houten spanten.

Voor de overspanning van de A7 en Winschoterdiep is een aanvullende constructie op de basis noodzakelijk. Een constructie die sterk genoeg is om een overspanning van ca 42 meter te kunnen maken en een constructie die het mogelijk maakt dat een deel van de loper omhoog kan scharnieren, om schepen op het Winschoterdiep te laten passeren. De spant constructie over de A7 is daarbij een min of meer klassiek spant met kloeke buitenrand en daarbinnen een diagonale invulling. Het hout zal met een vergrijzende kleur passen in het land maar door vorm en formaat daar letterlijk boven uit stijgen.

 

Duurzaam.

De ambitie met betrekking tot duurzaamheid is groot. Om die reden is gekozen voor een vrijwel volledig houten constructie. Het hout komt daarbij uit FSC beheerde bossen in Afrika en wordt gebouwd door de grootste houtbouwer in Nederland. Met de daar aanwezige expertise kan de brug voldoen aan de gevraagde eisen, waaronder een extreem lage MKI score (duurzaamheidsmeting). Door het hout ontstaat ook het iconische beeld. De spanten met vlechtwerk vormen een mooie combinatie met de gekruiste ondersteuningen en de noodzakelijke remmingwerken in het kanaal. Zo ontstaat een mooi samenhangend totaalbeeld dat hangen blijft op het netvlies van de passanten. Blauwestad heeft er een landmark bij!

 

Gegevens van de aannemer.

  •  Aannemer: Combinatie Strukton Civiel Noord & Oost en Oosterhof Holman Beton en Waterbouw B.V. te Harlingen
  • Ontwerp: Nol Molenaar te Glimmen
  • Houtconstructie: Koninklijke Houthandel G.Wijma & Zonen B.V. te Kampen
  • Beweegbaar brugdeel: Machinefabriek Rusthoven te Groningen

 

Contactformulier

  • Sleep je bestanden hier of
      Stuur eventuele bijlagen mee met de e-mail
    • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.